Bygdens Byggen, Ångbåtsbryggan vid Bohus – Historien om ett nav för kommunikation och möten Tidens gång suddar ofta ut det förflutna, men ibland finns spåren kvar – som den gamla ångbåtsbryggan vid Bohus. Här bland träd och buskar står den som en tyst påminnelse om en tid då Göta älv var en livsnerv för både människor och gods. Vid 1900-talets början blev Bohus, tidigare kallat Jordfallet, en viktig knutpunkt tack vare järnvägen och ångbåtstrafiken. Passagerare från Kungälv tog ångslupen SS Kungälv, som förband staden med Bohus och Bergslagsbanan. Det var en tid av nya möjligheter, där ångbåten spelade en avgörande roll för regionens utveckling.
Bohus fick sitt namn av en enkel skylt vid stationen som pekade mot Bohus fästning, och snart växte orten fram som en viktig poststation och mötesplats. Här väntade resenärer som Selma Lagerlöf på ångbåten för att ta sig till Kungälv. De kalla vintrarna ställde dock ångbåten inför stora utmaningar, då Göta älv frös till is och trafiken fick ställas in. Efter 33 år av trogen tjänst, sex dagliga turer och otaliga isvintrar togs SS Kungälv ur drift 1940, när en ny bro över Nordre älv gjorde båttrafiken överflödig. Idag är ångbåtsbryggan en tyst relik från en svunnen tid, men dess historia lever vidare – en påminnelse om de människor och berättelser som formade vår region. Ny information har inkommit om bryggan! Bryggan som i filmen kallas ångbåtsbryggan byggdes för slipen ca.50m söder om ångbåtsbryggan. och var en del av området. Bryggan som filmen handlar om sägs ha försvunnit redan 1963. Detta har inkommit från en tittare som har stor kunskap om området.